K.A.M.I

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, August 6, 2010

Perasaan seorang peniaga di pasar tani

Salam..

Ape bende nye tajuk entry skema ayam nih??? heheheh.. hari ni ade sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan kat office aku. Bahagian kitorang wat jualan sayur2, udang putih, ikan patin, ayam salai, daging salai, keli salai dan telur masin. Pagi2 lagi kitorang da sebok2 bukak gerai. Banyak gak sayur yang terjual. Udang pagi2 lagi da abes. Memang laku betol la sebab kitorang jual murah.. heheheh.. kalau meniaga betol2, memang rugi la.. hahahah.. semua main nak bagi murah jek.. tapi kire ok la. banyak yang laku.. yang x brape nak jalan, ikan patin la.. x ramai orang suke makan ikan sungai. lagi 1, kalau beli, kat mane lak diorang nak simpan sebab kebanyakan customer kitorang keje, pejabat, student dan mak cik2 cleaner.. kat celah mane lak diorang nak simpan ikan patin tuh sementara nak tunggu office hour habis.. sayur2 semua habis kitorang lelong. memang murah gile.. kat luar x dapat la murah cam kitorang jual..

ade gaye peniage tak?? heheh


Time2 camni la aku terasa susah nye meniaga nak cari rezeki sesuap nasik untuk keluarga..*ececeh.. gile skema ayat..=p*.. Letih gile!!!! baru sehari je menjual.. da tu bukan wat sorang2, ramai2 lak tuh.. tapi penat cam hape.. kaki sakit gile, bisa2 tapak kaki ni ha.. huhuuh.. dapat pengurut kaki OGAWA tu memang best la.. ekceli, sebelum ni aku penah gak keje lagi penat dari ni. aku keje kat R&R Pagoh Selatan. keje kat gerai jual air. letih cam hape. keje 12 jam. takleh nak duduk.. bayang kan la.. kaki cam nak tecabut.. huuhuhuhu.. keje aku mase tu, amik order dengan wat waffle cake. mase tu memang macam2 kerenah costumer la nak kene layan.. adeh.. ade yang kerek giler!! diorang layan kite ni cam budak2 jahat, skola tak abes.. tah pape.. ingat orang keje cam tu skola tak tinggi ke?? erk.. ter"emo" la plak.. hehehe.. costumer ni macam2 perangai.. keje aku amik order air, dengan buat waffle cake. korang bayang kan kalau amik order, mane nak tulis kat kertas.. takde tulis2 kat kertas.. kene ingat kat pale otak ni.. da la aku ni bab2 ingatan ni lemah sket.. kot datang 1 family sampai 12 orang da tu semua lak pakat gedik nan order lain2 air, memang cam haram la aku nak kene ingat semua tuh.. haduiyai.. siap kene marah lagi pasal asek kene ulang order.. huhuhu... nak wat camne.. daya ingatan lemah.. adeh la hai... tu blom lagi waffle cake.. kat sini memang tempat bas ekspress nak pegi singapore suke brenti.. 1 bas ade la dalam 40 orang. aku penah amik order waffle cake adela dalam 20 keping untuk orang 1 bas.. semua nak topping tah macam2 jenis.. da tu masing2 pesen tak reti sabar.. ingat mesin tu letak je tepung tros bloh masak ke?? 1 keping paling koman 5 minit nak masak.. huhuhu.. tak ke haru aku mase tuh.. cam lipas kudung keje nye.. dok kat tempat wat waffle cake tu gak la yang wat muke aku yang halus mulus bebas jerawat ni, tumbuh jerawat banyak jadinye sebab kene wap panas+minyak.. huhuhuhu.. da macam permukaan bulan da aku rase.. nasib baik la da ok sekarang ni.. heheheh..

erk.. kantoi tengah SMS la plak.. heheheh


tah ape dikelentongnye kat costumer tuh.. heheheh

2 la pengalaman aku keje dulu mase lepas SPM. penat wo keje macam tuh.. pengalaman tu semua wat aku jadi seorang costumer yang tak cerewet. aku cube untuk tak menyusahkan peniage dan pelayan ni sebab aku da rase macam mane letihnye nak layan costumer perangai cam haram nih.. memang la ade yang kata "costumers are always right".. tapi sebenarnye ayat tu tak betol.. tak leh pakai sangat.. kite jadi costumer nak kene ingat, peniaga pon manusia gak.. bukan mesin, bukan robot. diorang ada hati dan perasaan gak.. tahu penat, letih.. memang la tu keje diorang.. tapi cube letak kan diri kite kat tempat diorang... tah2, korang lagi trok agaknye...

erk.. panjang nye.. da macam ceramah la plak.. heheheh.. owh.. ye.. hehehe.. tadi lepas meniaga kat bawah office ni, aku kene ikut kursus penghayatan 1Malaysia.. tah ape kejadahnye la plak diorang soh aku ikut kursus tu.. even kursus tu 2 jam jek, tapi sebab aku da letih, malas gile weh!! letih tau x nak dengar orang membebel 1 Malaysia kat depan, kite dok nganga dengar.. huhuhu.. nak jadikan cerita, oleh kerana terlalu letih, aku da tetidor.. dan terjadi la 1 kejadian yang agak memalukan.. aku termengigau.. diulangi.. aku MENGIGAU!! WAAAAAAA!!!!! malu siot!!!!! hahahaha.. nasib baik la member aku jek yang dengar.. .. *hahah.. tipuk!!! orang balakang pon dengar.. siap gelak lagi.. huhuhuhuhu*...adeh... malunye aku.. huhuhuhuhuhuhu... nak cover malu, aku gelakkan la diri sendiri.. heheheheheh... aku tak tunggu abes kursus pon.. adela setengah jam dok kat situ, aku pon blah... tak larat aku nak tunggu.. heheheheh...

moral dari cerita aku ni:
1. jangan ingat orang keje pelayan, amik order, cashier, keje biase2 ni skola tak tinggi.. kalau ye pon skola tak tinggi, jalan layan diorang cam takde harge diri, cam sampah.. diorang pon manusia.. sekurang2 nye diorang keje cari rezeki halal, tak merompak, makan rasuah.. kan??

2. Costumer tak sentiasa betul.. silap tu..

3. Jangan tido kat khalayak ramai!! hahahaha.. nanti sangat malu jadi nye.. adeh la hai.. huhuhuhu..


Chow!!

(^__^)v
XOXO


0 buah fikiran ditabur ke kotak komen: