K.A.M.I

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 9, 2011

Kita tak bersendirian... ada kawan-kawan yang nasib lebih teruk dari kita. Yang penting usaha.

Salam..

Amboi... kemain panjang tajuk. Rajin plak aku post entry sampai 2 hari ni. Kalau perasan dalam entry aku yang lepas, ada note kat bawah pasal anak. Kalau nak dikira, dah 9 bulan 1 minggu aku nikah dengan Nazmi. Kalau lepas kawen hari tu terus "lekat" entah-entah aku dah ada anak sorang. Tapi... jalan cerita hidup kita tak semudah yang kita impikan. Hingga ke saat ini, tanda-tanda kitorang nak timang anak tu memang zero. Sampai 1 masa aku beserah je. Kalau ada rezeki aku, ada la. Kalau takde, boleh la aku dapat "payung emas" nanti. Tapi sebolehnya aku taknak la. Tak sanggup nak tengok Nazmi peluk perempuan lain selain dari family dia dan aku.

Cerita pasal anak, aku memang sensitif gila. Sampai pernah aku rasa taknak pergi kenduri kawen kawan-kawan. Taknak dengar cerita kawan-kawan yang kawen lambat dari aku dah pregnant dan yang paling teruk sekali masa kat ofis lama aku pernah elakkan diri dari kawan aku yang dah pregnant lepas 7 bulan menunggu. Aku rasa cam sedih bila tengok diorang dah pregnant, nak ada anak, nak tambah anak. Kadang-kadang aku tertanya-tanya, "kat mana silap? Kenapa belum lagi ye? Bila agaknya Allah nak bagi aku rezeki kan? Entah-entah aku ada penyakit kot? Kalau aku tak boleh pregnant macam mana? Aku taknak Nazmi kawen lain... huhuh..." sampai macam tu sekali aku fikir. Kadang-kadang aku nangis sorang-sorang masa malam sebelum tido. Sedih bila ingat pasal anak. Lagi sedih bila tengok muka suami sendiri. Walaupun dia tak cakap, aku tau dia memang nak sangat anak cepat. Ada satu malam aku mengadu breast aku sakit may be sebab nak period, dia tanya aku, "belum lekat lagi ye.. dah nak period tu." Aku? Nasib baik la gelap masa tu. Dia pun dah ngantuk tetido. Menangis beria aku malam tu. Luluh nya hati.

Bila tengok dia main-main dengan anak buah, memang nampak sangat dia nak anak cepat. Tapi kitorang jarang bincang pasal ni. Pernah sekali kitorang bincang, end up, aku sendiri sentap. Sedih. Dia kata, ni semua dugaan Allah untuk kita. Ada orang belum kawen, berzina sekali je terus lekat. Ada orang plak, dah nikah, halal tapi dah cuba bertahun-tahun masih tak dapat. Itu semua Allah nak duga kita. Nak duga sejauh mana iman kita, sabar kita dalam menempuh dugaan.

Kalau kita rasa kita lah yang paling malang, paling susah, paling derita, jangan lupa ada orang lain yang lebih teruk dari kita. Kita tak berseorangan dalam dunia ni yang ditimpa dugaan. Nak sedih aje pun tak guna. Kena tambah lagi usaha. Mungkin usaha kita belum cukup. Mungkin kita tak cukup berdoa, tak cukup tawadhuk. Ingat Allah selalu. Mengadu pada Dia. Ingat kan diri sendiri yang jalan hidup kita dari kita belum lahir sampai lah ke saat bila kita mati, semua Allah dah tentukan. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Mungkin masanya masih belum sesuai. Sebab tu Allah belum makbulkan permintaan kita. Ada hikmahnya setiap apa yang Allah dah aturkan untuk kita.

Cuma kadang-kadang yang tak memahami orang sekeliling, beberapa saudara-mara yang dah takde menda nak amik tau, kawan-kawan yang dah takde soalan lain nak tanya. Golongan ni yang selalu melemahkan semangat, menurun kan mood. Kalau aku biasa nya jawab "belum ada rezeki lagi" sambil senyum. Tapi dalam hati macam nak beterabur air mata menahan nya. Siapa yang taknak anak? Setiap perempuan normal, semua ada perasaan nak anak. Cuma rezeki cepat atau lambat je. Daripada sebuk kepoci tanya kenapa belum ngandung lagi, cerita orang itu ini dah ngandung ke apa, baik sama-sama doakan supaya kitorang ni dikurniakan zuriat, kan?

Makin panjang aku taip, makin melalut dah aku rasa. Macam orang meroyan la plak. Sebenarnya tujuan utama aku post entry ni nak kongsi beberapa group yang aku lik kat facebook. Kat group ni, kita rasa selesa sebab ramai orang yang senasib dengan kita, boleh tukar-tukar pendapat, dan boleh support each other walaupun kita hanya kenal di alam maya. Ada gak 1 group yang aku join jual produk. Produk ni untuk senang pregnant. Keberkesanan aku tak sure sebab aku tak cuba lagi. Tapi apa salahnya kita mencuba kan? Kalau korang berminat, lawat lah mana group yang aku dah link kat bawah ni ye. Ingat. Kita tak berseorangan kat dunia ni dan bukan kita je yang susah. ada orang lain yang lagi susah dari kita. Ingatan untuk aku jugak.




Bonus: untuk check masa yang sesuai untuk "bersama"

2 buah fikiran ditabur ke kotak komen:

purplishvanilla said...

tqvm for the info..at least leh tambah ilmu pengetahuan kan...

Eyzan Encha said...

be positif beb!! chaiyok! p(^_^)q